HTML

Élet kétkeréken

Motorozással, VTR250el kapcsolatos élményeim, véleményem. A motorom fogyasztási- és kiadási naplóját itt tudod nyomon követni: http://www.spritmonitor.de/en/detail/386778.html

Költségfigyelő

A motorom fogyasztási- és kiadási naplóját itt tudod nyomon követni:

http://www.spritmonitor.de/en/detail/386778.html

Friss topikok

  • nagyapa54: Szia elég régi poszt már dehátha aktuális még keresek a Honda vtr 250 re hátsó csomagtartó konzolt... (2023.02.26. 10:32) Shad SH45
  • Powerslave: @Etniez: Jelentem, a motorka sikerrel visszakerült az útra, bár még erősen gyengélkedik. A szerelő... (2015.08.01. 14:43) Láncszett csere avagy csináld magad mozgalom 2. rész
  • Etniez: @Powerslave: Soha nem terveztem véglegesnek a kivándorlásomat. Nem sokára meglesz a brit állampolg... (2015.05.30. 15:11) Újabb gumicsere
  • p3z: Ha esetleg érdekel van replacement controller az Ebayen, illetve találtam két DIY megoldást is. (2015.05.02. 17:21) Markolatfűtés 2

HTML doboz

Láncszett csere avagy csináld magad mozgalom 2. rész

2015.04.11. 15:16 Etniez

Minden motortulajdonos életében eljön az a pillanat, amikor rádöbben, hogy motorozni nem csak jó, hanem drága dolog is. Sajnos a motorokon gyakrabban kell cserélni a kopóalkatrészeket, mint az autókon. Az olaj, fékbetét, gumi, láncszett gyorsabban igényel cserét, mint azt ahogy mi szeretnénk.

Hogyan lehet spórolni? Legelső lépés, amikor magunk vásároljuk meg a gyári, később az utángyártott alkatrészeket. Később elhanyagoljuk a szakszervizek látogatását, végül eljutunk „a csináld magad utángyártott alkatrészből”-ig.

Én is eljutottam idáig, pedig alapvetően nem szoktam szerelni semmit, nem villáskulcs volt a jelem óvodában.

20150410_143340.jpg

Elöljáróban el szeretném mondani, hogy az elején sok pénzt el kell szórni szerszámokra, tehát ez egy hosszú távú befektetés. Kellenek villáskulcsok, racsnis kulcs(ok), nyomaték kulcs(ok). Nekem kellett még egy hátsó motoremelő, mert a VTR250-nek nincs középsztendere. Szerszámokból nem érdemes megvenni a teszkósat, mert csak szétnyaljuk vele az anyákat, csavarokat, maradjunk a közepes minőségnél közepes áron (pl. Proxxon).

Volt már képes beszámoló légszűrő cseréről, most jöjjön a láncszett csere. Ehhez a művelethez szükség van egy „láncszerszámra”, amivel elvágjuk a régit és összerakjuk az újat. Sokféle márkás- és nem márkás szerszámot találni a neten, én azért óvva intenék mindenkit a noname célszerszámoktól. Én a DID KM500r-t választottam, de pl. az Afam terméke is elég meggyőző. Nem végeztem piackutatást, de tippem szerint az összes láncgyártó cég csinál szerszámot is.

20150410_134234.jpgDID KM500r

A láncom - szépen kifejezve - rusztikus lett pár hónapos korában, azóta sem értem miért. A láncszemek külsejét ellepte a rozsda, jelentősen rontva a motor összképét. Szerencsére nem ment azonnal tönkre, további hat hónapig tette a dolgát, de utána az első láncszem megragadt. Pont az összezáró szem, lehet hogy rosszul lett összerakva? Ki tudja, lehet, hogy csak véletlen.

20150410_131726.jpgGuszta, mi?

A láncaim soha nem bírják túl sokáig, általában 1,5 évet vagy 20.000 km-t bírnak ki, utána vagy megragadnak vagy szakaszosan megnyúlnak. Az okát nem tudom, rendszeresen kenegetem, tisztogatom, állítgatom. Lehet, hogy a vezetési stílusom, esetleg maga a V-motor karaktere, talán a sok utasszállítás vagy a sok eső teszi, nem tudom. Egészen mostanáig erőltettem a gyári láncot és lánckerekeket. Most viszont adtam egy esélyt az utángyártott alkatrészeknek, mert a gyári lánc sima O-gyűrűs, felért kapok X-gyűrűset. Konkrétabban: vettem egy 520-as VX2-t (104 szemes kellett nekem) és két JT lánckereket.

20150410_134217.jpg

A bevezető után jöjjön a szerelés menete. Először tekintsük át gyorsan az elméletet.

  1. Távolítsunk el a kis lánckereket burkoló elemet. Ha útban van, kapjuk le a láncot burkoló elemeket is.

  2. Lazítsuk meg a kis lánckerék rögzítő csavarját, de ne szedjük még le. A kerék elforog, ennek megakadályozására használjuk a hátsó féket (valahogy) vagy blokkoljuk a kereket egy a lengővillán keresztülhúzott fadarabbal. Ne tegyük a motort sebességbe, nem tesz jót a váltónak.

  3. Lazítsuk meg a hátsó lánckerék csavarjait is, a kereket itt is blokkolni kell a fenti módszerrel.

  4. Vágjuk el a láncot. Én a célszerszámot használtam, de láttam már flexet és pontozót is erre a feladatra. Szóval ízlés szerint.

  5. Cseréljük ki a kis lánckereket, és takarítsunk egy kicsit, az olajsár mindent beterít. A csavart nem tudjuk meghúzni teljesen, amíg az új lánc nem kerül fel.

  6. Szereljük ki a hátsó kereket és cseréljük ki a lánckereket, ne húzzuk rá a csavarokat teljesen.

  7. Tegyük vissza a hátsó kereket, ne húzzunk meg teljesen semmit, főleg ne a láncfeszesség állítót.

  8. Vezessük át az új láncot a lánckerekeken, majd kezdjük el összezárni. Ne felejtsük el pasztával megkínálni a mester szemet, nézzük meg a képeket jól.

  9. 50 lóerőig léteznek patentszemes megoldások a DID-nél, e fölött már préselni kell. A préselési folyamat lényege a pontos és figyelmes beállítás, amúgy gyerekjáték. Többször megálltam ellenőrizni, hogy jól csinálom-e, de nem volt semmi gond. A videókat elnézve nehéz és bonyolult dolognak tűnt a lánc összezárása, igazából a hátsó kerék visszarakása macerásabb volt. Szóval nem kell megijedni, nem kapkodva, gondolkodva mindenkinek sikerülni fog.

  10. Amikor a lánc össze van zárva, meg lehet húzni a lánckerekek csavarjait. Az én motoromon a kis lánckereket 51 Nm-re kell húzni, ezt érdemes betartani. Ne húzzuk túl, mert szétmegy a menet. A hátsó lánckereket 20 Nm-el kell rögzíteni, itt is vigyázzunk a túlhúzásra, mert később baromi nehéz lesz szétszedni.

  11. Állítsuk be a láncfeszességet a megfelelő értékre, nekem ez 3 cm.

  12. Rögzítsük a láncfeszesség állító csavarokat (enyém kontrás megoldást használ), húzzuk meg a hátsó kerékcsavarjait (nálam 92 Nm)

  13. Szereljük vissza a burkolóelemeket.

  14. A szerszámok elrakása előtte fussunk végig képzeletben az összes csavaron, biztosan mindent meghúztuk-e?

Update: találtam egy jó videót a láncszerelésről:

 

 

És most jöjjenek a képek:

20150410_131717.jpgAz emeléssel kezdődik minden

20150410_131732.jpgBurkolat lekerül, hogy hozzáférjünk a lánckerékhez

20150410_131754.jpgOlajsár mindenütt

20150410_131905.jpgKerékrögzítő technika

 20150410_132153.jpg

20150410_132451.jpgHátsó lánckerék

20150410_133928.jpgLánckerék csavarok már lent, jön a kerék kiszerelése

20150410_133941.jpg

20150410_134749.jpg

20150410_134753.jpgSzétvágjuk a láncot

20150410_141114.jpgKis lánckerék már a helyén

20150410_142325.jpgKicsit erőltetni kellett

20150410_142335.jpgDe azért felment

20150410_142406.jpgVissza a helyére mindent

20150410_142540.jpg

20150410_143323.jpg

20150410_143417.jpg

20150410_143432.jpg

20150410_143513.jpg

20150410_143559.jpgVan pattent szemes verzió is, 50 lóig

20150410_143642.jpgJól pasztázzuk meg

20150410_143927.jpg

20150410_144654.jpgZárás előtti pillanatok

20150410_144846.jpg

20150410_150647.jpgKész. Szép lett, nem?

20150410_164410.jpg

9 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://etniez.blog.hu/api/trackback/id/tr297358248

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Powerslave 2015.04.12. 20:18:45

Köszönöm szépen az értesítést!
Rögtön az első mondat telibetalált. Felborult a kis Kawa, aztán emiatt állt egy keveset, most meg számolgatom a filléreket, hogy hogyan fogom visszarakatni az útra. Bízom benne, hogy azért nem kell kihagynom az idényt...

A képeket elnézve, tényleg szorgalmasan korrodálgat a láncod. Lánctisztítót használsz?

Etniez 2015.04.12. 21:59:51

@Powerslave: Jaj, hogyan borult, milyen moci, mekkora a kár?

Igen, használok. Motullal kenem és tisztítom. Pont egy tisztítás után lett a baj. Letisztítottam és letakartam a motort, mert két hétig folyamatosan esett az eső. Zuhogott. Levettem a ponyvát és látta, az első rozsda pöttyöket, amelyek pár hét után teljesen ellepték a külső felületet. Ezek után még majdnem egy évet ment a lánc baj nélkül, végül egy szem megragadt.

Azóta sem értem, mi történt, máskor is volt már ennyit ponyva alatt, itt meg elég magas a páratartalom mindig. Talán jött valami sós-vizes eső vagy nem tudom...

Powerslave 2015.04.21. 16:32:48

@Etniez:

Az a legszebb: anyagfáradás miatt azt mondta az oldalsztender, hogy köszi; tőből kitört.
Én meg pont a gép mellett álltam és szedelőzködtem.
Hirtelen azt sem tudtam, mi vágott földhöz.

Az alkatrészeket (sztender, bal első lábtartó konzol, kuplungkar) 20 alatt sikerült beszerezni bontottan, viszont az eset óta nem alszik ki az olajnyomás warning, és a sztender rugóját sem tudom otthon a helyére húzni, plusz valószínűleg kellene neki egy átnézés is ennyi állás után.

Sanszos, hogy a karbikat is ellenőrizni, állítani, szinkronizálni kell, és persze a műszaki is lejárt időközben, így azzal is vesződhetek majd.

Nagyon bízom benne, hogy azért összesen 50 alatt megáll a történet, mert az egész gép olyan 350-400-at ér, és gazdag sem vagyok perpillanat. A hazatrélerezés 13 ezres sarcát inkább bele sem számolom a sztoriba...

Powerslave 2015.04.21. 16:34:20

@Powerslave: Kimaradt, hogy egy Kawasaki KLE 400-ról van szó. Öreg a darab, de erre volt keret, és egész jól szolgált az ominózus estéig.

p3z 2015.05.01. 16:29:32

Mennyibe került így a láncszett csere?
Mik a tapasztalatok az új láncszettről?

Etniez 2015.05.01. 21:28:31

Szumma 88 font volt, remekül működik.

p3z 2015.05.02. 16:50:21

Köszi, nem sokkal drágábban ajánlottak láncszettet szalonban, így nem éri meg a vesződséget szerintem. Nézegettem a Lings árait, nem nagyon éri már meg rendelni onnan a gyenge Ft miatt, sajnos.

Etniez 2015.05.02. 20:01:59

@p3z: Igen, nem sokkal drágább a gyári, de az sima O-gyűrűs, az enyém meg X. Elvileg 2X tovább kéne tartania, majd kiderül a gyakorlatban, jövőre...

Powerslave 2015.08.01. 14:43:01

@Etniez: Jelentem, a motorka sikerrel visszakerült az útra, bár még erősen gyengélkedik. A szerelő szerint az egy éve ülő benzinen van megsértődve, így remélhetőleg hamarosan összeszedi magát, a hardver viszont már elvileg rendben van (az olajnyomás/vízhő riasztás egy magát megadó kábel műve volt).
süti beállítások módosítása