Minden motortulajdonos életében eljön az a pillanat, amikor rádöbben, hogy motorozni nem csak jó, hanem drága dolog is. Sajnos a motorokon gyakrabban kell cserélni a kopóalkatrészeket, mint az autókon. Az olaj, fékbetét, gumi, láncszett gyorsabban igényel cserét, mint azt ahogy mi szeretnénk.
Hogyan lehet spórolni? Legelső lépés, amikor magunk vásároljuk meg a gyári, később az utángyártott alkatrészeket. Később elhanyagoljuk a szakszervizek látogatását, végül eljutunk „a csináld magad utángyártott alkatrészből”-ig.
Én is eljutottam idáig, pedig alapvetően nem szoktam szerelni semmit, nem villáskulcs volt a jelem óvodában.
Elöljáróban el szeretném mondani, hogy az elején sok pénzt el kell szórni szerszámokra, tehát ez egy hosszú távú befektetés. Kellenek villáskulcsok, racsnis kulcs(ok), nyomaték kulcs(ok). Nekem kellett még egy hátsó motoremelő, mert a VTR250-nek nincs középsztendere. Szerszámokból nem érdemes megvenni a teszkósat, mert csak szétnyaljuk vele az anyákat, csavarokat, maradjunk a közepes minőségnél közepes áron (pl. Proxxon).
Volt már képes beszámoló légszűrő cseréről, most jöjjön a láncszett csere. Ehhez a művelethez szükség van egy „láncszerszámra”, amivel elvágjuk a régit és összerakjuk az újat. Sokféle márkás- és nem márkás szerszámot találni a neten, én azért óvva intenék mindenkit a noname célszerszámoktól. Én a DID KM500r-t választottam, de pl. az Afam terméke is elég meggyőző. Nem végeztem piackutatást, de tippem szerint az összes láncgyártó cég csinál szerszámot is.
DID KM500r
A láncom - szépen kifejezve - rusztikus lett pár hónapos korában, azóta sem értem miért. A láncszemek külsejét ellepte a rozsda, jelentősen rontva a motor összképét. Szerencsére nem ment azonnal tönkre, további hat hónapig tette a dolgát, de utána az első láncszem megragadt. Pont az összezáró szem, lehet hogy rosszul lett összerakva? Ki tudja, lehet, hogy csak véletlen.
Guszta, mi?
A láncaim soha nem bírják túl sokáig, általában 1,5 évet vagy 20.000 km-t bírnak ki, utána vagy megragadnak vagy szakaszosan megnyúlnak. Az okát nem tudom, rendszeresen kenegetem, tisztogatom, állítgatom. Lehet, hogy a vezetési stílusom, esetleg maga a V-motor karaktere, talán a sok utasszállítás vagy a sok eső teszi, nem tudom. Egészen mostanáig erőltettem a gyári láncot és lánckerekeket. Most viszont adtam egy esélyt az utángyártott alkatrészeknek, mert a gyári lánc sima O-gyűrűs, felért kapok X-gyűrűset. Konkrétabban: vettem egy 520-as VX2-t (104 szemes kellett nekem) és két JT lánckereket.
A bevezető után jöjjön a szerelés menete. Először tekintsük át gyorsan az elméletet.
- Távolítsunk el a kis lánckereket burkoló elemet. Ha útban van, kapjuk le a láncot burkoló elemeket is.
- Lazítsuk meg a kis lánckerék rögzítő csavarját, de ne szedjük még le. A kerék elforog, ennek megakadályozására használjuk a hátsó féket (valahogy) vagy blokkoljuk a kereket egy a lengővillán keresztülhúzott fadarabbal. Ne tegyük a motort sebességbe, nem tesz jót a váltónak.
- Lazítsuk meg a hátsó lánckerék csavarjait is, a kereket itt is blokkolni kell a fenti módszerrel.
- Vágjuk el a láncot. Én a célszerszámot használtam, de láttam már flexet és pontozót is erre a feladatra. Szóval ízlés szerint.
- Cseréljük ki a kis lánckereket, és takarítsunk egy kicsit, az olajsár mindent beterít. A csavart nem tudjuk meghúzni teljesen, amíg az új lánc nem kerül fel.
- Szereljük ki a hátsó kereket és cseréljük ki a lánckereket, ne húzzuk rá a csavarokat teljesen.
- Tegyük vissza a hátsó kereket, ne húzzunk meg teljesen semmit, főleg ne a láncfeszesség állítót.
- Vezessük át az új láncot a lánckerekeken, majd kezdjük el összezárni. Ne felejtsük el pasztával megkínálni a mester szemet, nézzük meg a képeket jól.
- 50 lóerőig léteznek patentszemes megoldások a DID-nél, e fölött már préselni kell. A préselési folyamat lényege a pontos és figyelmes beállítás, amúgy gyerekjáték. Többször megálltam ellenőrizni, hogy jól csinálom-e, de nem volt semmi gond. A videókat elnézve nehéz és bonyolult dolognak tűnt a lánc összezárása, igazából a hátsó kerék visszarakása macerásabb volt. Szóval nem kell megijedni, nem kapkodva, gondolkodva mindenkinek sikerülni fog.
- Amikor a lánc össze van zárva, meg lehet húzni a lánckerekek csavarjait. Az én motoromon a kis lánckereket 51 Nm-re kell húzni, ezt érdemes betartani. Ne húzzuk túl, mert szétmegy a menet. A hátsó lánckereket 20 Nm-el kell rögzíteni, itt is vigyázzunk a túlhúzásra, mert később baromi nehéz lesz szétszedni.
- Állítsuk be a láncfeszességet a megfelelő értékre, nekem ez 3 cm.
- Rögzítsük a láncfeszesség állító csavarokat (enyém kontrás megoldást használ), húzzuk meg a hátsó kerékcsavarjait (nálam 92 Nm)
- Szereljük vissza a burkolóelemeket.
- A szerszámok elrakása előtte fussunk végig képzeletben az összes csavaron, biztosan mindent meghúztuk-e?
Update: találtam egy jó videót a láncszerelésről:
És most jöjjenek a képek:
Az emeléssel kezdődik minden
Burkolat lekerül, hogy hozzáférjünk a lánckerékhez
Olajsár mindenütt
Kerékrögzítő technika
Hátsó lánckerék
Lánckerék csavarok már lent, jön a kerék kiszerelése
Szétvágjuk a láncot
Kis lánckerék már a helyén
Kicsit erőltetni kellett
De azért felment
Vissza a helyére mindent
Van pattent szemes verzió is, 50 lóig
Jól pasztázzuk meg
Zárás előtti pillanatok
Kész. Szép lett, nem?