E lenti sorokat nem én írtam, de annyira hasznosnak találtam őket, hogy változtatás nélkül átemeltem ide:
"Motorvásárlás
From: Seca81
To: tcolvasok@mail.totalcar.hu
Sent: Wed, December 29, 2010 1:22:00 PM
Subject:motorvásárlás
Szervusz,
tanácsot kérnék Tőled esetleges motorvásárlással kapcsolatban.
Az elképzelésem a 600-as, 750-es kategória, ezen belül is a sportmotorok érdekelnének (CBR, ZX, GSX-R). '95-'00 körüli évjárat lenne reális, olyan 500-600 ezret tudnék rászánni átírással. Elsősorban azért kerestelek meg, mert többektől hallottam, hogy ezek a motorok szinte mind agyon vannak hajtva, a külső állapotuk sokszor nem tükrözi a jelenlegi műszaki állapotukat...
Ezt valahol értem is, ezek a motorok erre lettek kitalálva, ennek ellenére biztos vannak olyan tulajok, akik nem egykerekeztek minden áldott éjszaka a Körúton, nem pályáztak hétvégenként, hanem mondjuk többnyire túráztak... (bátor feltételezés?)
Volt túramotorom, egy öreg 650-es Yamaha, szerettem és utáltam is egyszerre, öreg volt, sok nyűgje nálam jött elő, bár amikor ment, akkor nagyon jól ment. Az idő elteltével viszont meguntam a szervizlátogatást, eladtam, mert pénznyelővé vált.
A sornégy viszont magával ragadott, és akármilyen hihetetlenül hangzik, nem száguldozásra vennék egy ilyen motor (a Yamahával is lehetett volna, mégsem száguldoztam soha), hanem szimplán a motorozás élményéért; túrázgatások, nyaralások, városi használatot beleértve (dolgozni is motorral járnék amíg az idő engedi). Úgy gondolom, lehet egy ilyen motorral is kulturáltan közlekedni, autóval sem száguldozom fiatal korom ellenére.
A típusokra visszatérve; úgy gondolom, hogy ezek a 10-15 éves sportmotorok még viszonylag kényelmesek akár egy túra erejéig is, bevallom, tanulmányoztam 1-2 népítéletet, több meglepő véleményt is olvastam a kényelmükről (600-as SRAD, CBR-900, ZX-6 2000-es évjárat).
Kicsit elkalandoztam, a fő kérdéseim a következők: mely dolgokra figyeljek egy ilyen motor vásárlásánál, melyek az intő jelek, kizáró okok, vásárlás utáni azonnali teendők, érdemes-e egyáltalán belevágni egy ilyen projektbe viszonylag fiatal motoros jogsival (3,5 év), stb...
Előre is köszönöm a válaszod, amennyiben van lehetőséged válaszolni, megköszönném, ráérek, tél van.
Üdv: András
Kedves András!
Kicsit furcsa nekem, hogy túrázásra akarsz szupersport motort választani, de ízlések és pofonok. Talán egy CBR 600 F4 valóban megfelelő lehet, a GSX-R-ek sajnos közel nem annyira kényelmesek.
Kiválasztani a megfelelő motort valóban nem egyszerű, mert az ilyen motort vásárló tulajdonosok java része nem túrázásra használja, hanem gyakran látogatja a pályanapokat és van, aki csak pályázik vele, de legjobb esetben is sportos utcai motorozásra használja.
Elkeseredésre azonban semmi ok, ugyanis gyakran egy jól karbantartott pályamotorral jobban jár az ember, mint egy rosszul karbantartott, fakézzel és falábbal (képletesen szólva) vezetett motorral.
Honnan lehet felismeri a jó vételt?
Én általában először a tulajdonost vizsgálom meg. Hányadik tulajdonosa, kitől vette és milyen figyelmet fordított a vételkor a motorra, miért ezt választotta. Ebből már azonnal kiderül, hogy mik az elsődleges szempontjai, esetleg utcai, túramotor helyett szerette volna venni, vagy pályanap ördöge szeretett volna lenni? Mit emel ki a motor jellemzésénél? Viselkedését féktávon vagy a csomagok elhelyezhetőségét? Esetleg a magas végsebességet? Vagy elmond pár sztorit, hogyan alázott meg egy-két nagyarcú sportautóst? Esetleg elmeséli, hogy amikor Horvátországba mentek mennyire meg volt pakolva a gép...
Utána jön a motor vizsgálata. A sportmotorok esetében gyakran pályaidomot használnak, úgyhogy a szép gyári idom nem biztos, hogy jó jel. Alá kell nézni, megnézni, hogy a nem leszerelhető alkatrészeken látszik-e a kavicságy jellegzetes pöttyös nyoma, esetleg egyéb sérülések. Ezek a motorok aluvázasak, a váz ne legyen polírozott, mert azzal valami sérülést, talán pont a kavicságy nyomát próbálták eltüntetni. Polírozott, egyengetett vagy esetleg hegesztett vázú motorral ne vállaljunk kockázatot, mert lehet ugyan, hogy tökéletes, de ne kockáztassunk feleslegesen, van másik modell a piacon. Az idomzat csavarjai legyenek szépek, ne lenyalt fejű, ezerszer kicsavart elemek.
A kormányvég súlyok ne legyenek felére kopottak, de a vadi új is gyanús. Jó jel, amikor a jobb oldali a gázmarkolat találkozásánál kicsit kopott - tehát régen fent van, de a jobb széle nem legyalult. A lábtartóknál hasonló a helyzet, keményen használt pályanapi harcosnál kissé kopottak alul, de ha felül jobban kopott, mint alul, akkor kevés pályanapot látott vagy kevés gyors pilótát vitt a gép a nyergében.
Ha a gyári kipufogója is megvan, akkor gondos volt az előző tulaj vagy tulajok. Ha a gyári van rajta, akkor remélhetőleg soha nem volt hülyegyerek motorja a kiszemelt gép.
Érdemes a kerekeket is megnézni. A felnik pereme a sok gumiszereléstől általában kicsit kopott, akkor gyakran volt gyorsan kopó pályagumi vagy slick a motoron és gyakran cserélgették. Ha a felni perem szép, nem kopott és nem is sérült, akkor vigyáztak rá. A gumi is árulkodhat, a megégett szélű gumi pályamotorozásra utal, a kockára kopott turistagumi meg inkább utcai használatra. Persze lehet, hogy használtan tette fel, de ez is elmond valamit a tulajról. Az is árulkodó, ha megkérdezzük, hogy miért ezt a gumit választotta. Használtan vette vagy alapos körülnézés után választotta?
Végül a motorblokk. Hidegindításkor az első másodpercben nem füstöl? Ha igen, akkor már kicsit kopott. Melegre járatva nem kopog? Alapjáraton nem világít az olajnyomás lámpa? Zaj, kopogás? Érdemes megnézni az oldalfedeleket és azok csavarjait. Fedelek karcosak, csavarok elnyaltak? Akkor gyakran cserélgették. A blokk illesztéseinél ne lógjon ki 2 mm szilikonpaszta vagy tömítőanyag, olajat ne folyassa sehol. Nézzünk bele az alsó idomba is, ne olaj edényként funkcionáljon.
Kérdezzünk rá mikor volt olaj cserélve, ki csinálta és milyen olajat használt. Aki magának cseréli annak pontosan tudnia kellene, mit tett bele és miért. Tanulságos és informatív megkérdezni a fogyasztást is. Egy jól beállított 600-as sportmotorral is el lehet motorozgatni 6 literrel, de beveszi a tizenkettőt is. Sokat le lehet szűrni abból is, hogy az eladó hogy válaszol ezekre a kérdésekre. Néha jobb pszichológusnak lenni a motorvásárlásnál, mint motorszerelőnek.
Üdv.
Motordoktor"
totalbike.hu/magazin/kozelet/olvaso/2010/12/30/minden_sportmotort_megoltek/