Nem az én dolgom lenne, de a motoros újságírás nem ír erről a témáról. Változni fog pár dolog az autós- és motoros képzésnél, nem is apróságok. A konkrét törvény: 58/2011. (XI. 24.) NFM rendelet. forrás: http://www.magyarkozlony.hu/pdf/10946
B kategóriánál megszűnik a rutinpálya, csak forgalmi vizsgát fognak tenni a leendő tanulóknak. Akinek folyamatban van a tanfolyam, de nem tette le a rutint, annak már nem is kell.
Ez egy motoros blog, térjünk rá a minket érintő változásokra.
Kötelező lesz a teljes motoros ruházat. Nem tartom ezt butaságnak, de legalább 40.000 Forinttal nő a beszerzendő kiegészítőkre fordítandó összeg. Gondolom, az iskolák tudnak majd biztosítani felszerelést, kérdés hogy ki használná...
Így szól a törvény pontosan:
3.5.2. A kétkerekű járművek vezetőinek oktatása során a tanuló felszerelése:
a) bukósisak,
b) szemüveg (a bukósisak kialakításától függően),
c) protektoros hosszúnadrág és protektoros dzseki,
d) protektoros kesztyű,
e) magas szárú, zárt cipő vagy csizma,
f) elől-hátul „T” betűjelzéssel ellátott, tanulónként eltérő színű vagy számozott tanulómellény,
g) a főoktatás és a vizsga során a tanuló és az oktató közötti kapcsolatot rádió adó-vevő készülékkel kell biztosítani.”
A B125 kampány nem sikerült, de a hivatal átvágta a gordiuszi-csomót. A B-s jogosítvány ugyan nem lesz érvényes a 125 cm3-s motorokra, de az A1 kategória megszerzését megkönnyítették a B-s jogsival rendelkezőknek. Nekik csupán egy 5 órás képzésen (3 óra elméleti, 2 óra gyakorlati) kell részt venniük, majd forgalmi vizsgán kell számot adni tudásukról. A forgalmi vizsga 11.000 Forint, ezért képzéssel együtt 25.000 Forintból megállhat az egész. Nem rossz.
A képzésben tovább bővítik a motoros jogosítványokat, lesz A2 és AM kategória is. Igazából nem sikerült kihámoznom, hogy ezzel mi a céljuk.
Az AK kategória 2013.01.19-től megszűnik, akárcsak a sima M kategória. Helyettük lesz az A2 és AM.
Bevezetik az E-learning-et, ennek örülni fognak a fiatalok és a kevés szabadidővel rendelkezők. Elvileg a papír alapú vizsgarendszer is megszűnik, akár csak a Kresz-vizsgánál. Erről pontosabbat nem tudok mondani.
Végül jöjjenek a pontos definíciók:
A 2003. év december 1-jét követően oktatásba bevont járművekre vonatkozó előírások
1. A járművek követelményei kategóriánként
„M” kategória:
bármely kétkerekű segédmotoros kerékpár.
„A1” alkategória:
„A1” alkategóriába tartozó, legalább 75 cm3 hengerűrtartalmú, kétkerekű motorkerékpár.
„A korl.” kategória:
„A” kategóriába tartozó kétkerekű motorkerékpár, amely az alábbi jellemzőkkel rendelkezik:
a) 125 cm3-t meghaladó hengerűrtartalom,
b) legalább 100 km/óra sebesség elérésére alkalmas,
c) legfeljebb 25 kW teljesítmény,
d) legfeljebb 0,16 kW/kg teljesítmény/sajáttömeg arány.
„AM” kategória:
AM kategóriába tartozó
– két- vagy háromkerekű jármű, amelynek legnagyobb tervezési sebessége a 25 km/órát meghaladja, de nem több mint 45 km/óra, a motor hengerűrtartalma nem nagyobb 50 cm3-nél vagy a motor legnagyobb hasznos motorteljesítménye nem több 4 kW-nál,
– könnyű négykerekű motorkerékpár, amelyek terheletlen tömege (az akkumulátor tömegét nem számítva) kevesebb
350 kg-nál, amelynek legnagyobb tervezési sebessége a 25 km/órát meghaladja, de nem több mint 45 km/óra, a motor hengerűrtartalma nem nagyobb 50 cm3-nél vagy a motor legnagyobb hasznos motorteljesítménye nem több 4 kW-nál.
„A” kategória:
a) 2013. január 18-ig:
aa) legalább 35 kW teljesítmény,
ab) legalább 100 km/óra sebesség elérésére alkalmas.
b) 2013. január 19-tõl:
ba) „A” kategóriába tartozó oldalkocsi nélküli motorkerékpár, legalább 600 cm3 hengerűrtartalommal és legalább
40 kW motorteljesítménnyel
„A2” kategória:
„A2” kategóriába tartozó oldalkocsi nélküli motorkerékpár, legalább 400 cm3 hengerűrtartalommal és legalább 25 kW motorteljesítménnyel.
update: Totalcar is írt valamit