HTML

Élet kétkeréken

Motorozással, VTR250el kapcsolatos élményeim, véleményem. A motorom fogyasztási- és kiadási naplóját itt tudod nyomon követni: http://www.spritmonitor.de/en/detail/386778.html

Költségfigyelő

A motorom fogyasztási- és kiadási naplóját itt tudod nyomon követni:

http://www.spritmonitor.de/en/detail/386778.html

Friss topikok

  • nagyapa54: Szia elég régi poszt már dehátha aktuális még keresek a Honda vtr 250 re hátsó csomagtartó konzolt... (2023.02.26. 10:32) Shad SH45
  • Powerslave: @Etniez: Jelentem, a motorka sikerrel visszakerült az útra, bár még erősen gyengélkedik. A szerelő... (2015.08.01. 14:43) Láncszett csere avagy csináld magad mozgalom 2. rész
  • Etniez: @Powerslave: Soha nem terveztem véglegesnek a kivándorlásomat. Nem sokára meglesz a brit állampolg... (2015.05.30. 15:11) Újabb gumicsere
  • p3z: Ha esetleg érdekel van replacement controller az Ebayen, illetve találtam két DIY megoldást is. (2015.05.02. 17:21) Markolatfűtés 2

HTML doboz

Jogosítvány megszerzése

2011.07.15. 18:39 Etniez

 

Minap ezt olvastam és mivel teljesen egyet értek, felraktam ide. Szerző: Jazzman

"Törvénytisztelő polgárok vagyunk, fel sem merült, hogy bűvészkedjünk a köbcentikkel, épp ezért asszonnyal most csináljuk a nagymotor jogsit.
Tapasztalatok:

1) Baromira nem itt fogunk megtanulni motorozni, cserébe közel 100 kHUF per kopf. Egyszerűen ledöbbentett, milyen keveset kell vezetni hozzá, hogy az ember legálisan maga alá ránthasson egy minden szempontból nagy gyakorlatot igénylő szörnyeteget – és ilyen szögből nézve bizony abszolúte irreálisnak tűnik egy motoros jogsi ára. Értem én, hogy egy csomó költsége van a képző intézménynek (pályabérlet, tucatnyi motor forgalomban tartása, oktatói képzések, bérek, üa., stb.), ezzel együtt a kapott szolgáltatás ellenértékeként kicsengetendő pénz durván soknak tűnik, különösen annak fényében, hogy a képzés mennyire NEM alkalmas a feladatának a betöltésére. Nem a konkrét képző intézmény béna, mert az hagyján, hanem maga a képzési rend, a vizsgakövetelmények, a hülyeségeken való gizdázás.
Én lenyomtam már jópárezer kilométert robogón, ami ugyan nem motor, de még jobban el akarnak taposni, még jobban ki vagy téve a zakózás esélyének, még jobban kell figyelned mindenki más helyett is – nem akarok fellengős/beképzelt lenni, de kialakult már bennem egy egészséges életmentő alapcsomag. Ez azonban bármily hasznos alapozás is, kevés a nagymocihoz, mert nagyobb sebi + nagyobb tömeg az álmoskönyv szerint nagyobb zakó lehetőségét hordozza. Amint az már el is hangzott itt, nem is azzal van a baj, ha szép időben, sík terepen, forgalom nélkül kell hasítani valahol sebességhatár alatt, de elég egy kicsit is karcosabb helyzet (eléd lépő/kanyarodó gyalogos/autós, olajfolt, Mester utca -- Könyves Kálmán krt. kátyús-villamossínes kereszteződése, havas keramit burkolat keresztező fekete macskával :o) stb.), és sütheted a jogosítvány adta képesítésedet, jó esetben csak eldobod a gépet, rosszabb esetben meg kettészel a villamos.
Adódik a kérdés: hogyha nem a tanfolyamon tanul meg az ember vezetni, akkor hol? Hát természetesen a gyakorlatban, persze ha túléli az első párezer kilométert. No, valahol itt csatlakozik be a jogos kérdés: akkor mivégre is csicskáztatják az embert egy tök használhatatlan képesítésért, ami arról szól, ami el is vezet a kettes ponthoz...

2) Az egész vizsgáztatási rend röhejes lenne, ha nem inkább sírni lenne kedvem miatta. Mint minden magyar vizsgaszituáció, ez is arra van kihegyezve, hogylehessen BUKTATNI és ismét pénzt harácsolni. Senki nem arra kíváncsi, hogy biztonsággal tudod-e a motort kezelni, hanem arra, hogy a kitalált, a valósággal köszönő viszonyban sem lévő kreténségeket meg tudod-e jegyezni, be tudod-e tartani, miközben a vizsgabiztos árgus szemekkel nézi, melyik kint felejtett index miatt húzhat meg, akkor is, ha amúgy +2 másodpercen belül amúgy eszedbe jutott volna... A rutinpályán előttem húzták meg a srácot, aki tök jól ment – épp csak kifelejtette a nyolcasozást a vizsgadrukk miatt. Nem arról van szó, hogy nem tudta megcsinálni, hanem úgymond „útvonaltévesztés”-t (!!!) követett el, ami nyilvánvalóan főben járó bűn, bukással (no meg ismételt vizsgadíjjal) büntetendő – ahelyett, hogy a vizsgabiztos azt mondaná, szép volt minden, ha nyom nekem itt két nyolcast a bóják között,csak hogy lássam, megy-e, akkor megyünk tovább a következő feladatra. Vazze, nem is tudom értelmezni, mi a f.sz az az útvonaltévesztés (avagy tegye fel a kezét, aki nyolcas útvonalon közlekedik), és hogy ez miért bukással sújtandó vezetéstechnikai hiba (milyen következménye van a valós életben, ha elvéted az utcát, ahol be kéne kanyarodni, és eggyel tovább mész)? De ugyanígy megbuksz, ha tudsz szlalomozni a bóják között, de rossz irányból kezded... Vazz, tényleg nem az a lényeg, hogy tudod-e hirtelen irányváltásokkal kezelni a gépet, hanem az, hogy előbb a bal és utána a jobb, avagy fordítva... Ugyanez érvényes a lábletételre: azt bírja az asszonynak mondani az oktató, hogy ha például stoptábla után még egy kicsit előre kell araszolni, hogy be is lehessen látni a kereszteződésbe (mert hát ugyebár miért is oda lenne felfestve a vonal, ahonnan belátható a kereszteződés, ha egyszer meg lehet állítani X méterrel hamarabb is a járművet, ahonnan extra gázadással, szennyezőanyag-kibocsátással kell X métert előrecsurogni...), akkor azt úgy tegye, hogy felteszi a lábát a lábtartóra, mert a vizsgabiztos nem szereti, ha lábbal toljuk előre magunkat. WTF!? Hát miért nem mindegy neki? Ki az, aki a való életben minden fél méteres / fél másodperces csurgást gázadással intéz? És jogilag mit jelent az, hogy nem szereti? De ugyanígy bukás, ha balra kanyarodásnál nem sorolsz be a felezővonal mellé (azaz kikényszeríted, hogy a troli ne tudjon nyolcvannal elrongyolni melletted jobbról, hogy már a szele is átlök a szembe jövők elé, hát ha még 5 centivel el is nézi a trolisofőr a rovásodra, hogy elfér-e közötted és a parkoló kocsisor között...), vagy ha kint felejtesz egy nyomorult indexet (mintha nem lehetne látni az Osztyapenkótól Siófokig indexelő motorosokat nap mint nap – tényleg halálos balesetveszélyt jelenthet egy kint felejtett index!), de hasonlóképp megvágnak akkor is, ha nem mész elég gyorsan. Értjük? Mi ez, ha nem a relatív gyorshajtás kikényszerítése? Asszony 2 hete azon stresszel, hogy ő nem érzi jól magát az elméletileg védett úton 50-nél, mert mi van, ha valaki mégse adja meg az elsőbbséget (sanszos, mert tényleg gyakran előfordul ott, még kocsival sem „repesztek” arra a megengedett 50-nel). Nem mondhatod neki, hogy menjen 40-nel, ha azt érzi biztonságos féktávolságnak, vagy húzódjon a sáv közepére, mert mindkettőért megvághat (értsd: megvág) a vizsgáztató! Lefordítom: az a vizsga, amelyen arról kellene számot adni, hogy biztonságosan, a saját limitációidat és a környék, útvonal, időjárás adottságait, veszélyforrásait ismerve és figyelembe véve tudsz vezetni, nos ez a vizsga arra buzdít, hogy vezess gyorsabban, idiótábban és kevésbé körültekintően, mint ahogy azt biztonságosnak ítélnéd, és ahogy amúgy is vezetni fogsz (jó esetben), mihelyst a naccságos vizsgáztató hajjakend kegyet gyakorolt és a nem biztonságos vezetésedet a Megfelelt szóval biztonságosnak ítélte... Agyrém! (Persze, ilyenkor jön az érvelés, hogy ha nem érzed biztonságosnak a forgalom ritmusát, akkor extra órákat kell venni, amíg mersz majd relatív gyorshajtani – csakhogy attól még ugyanúgy megeshet, hogy nem adják meg az elsőbbséget és ugyanúgy nem húzódhatsz beljebb a jobbszéltől, mert ugyanúgy megvágnak ha ezt teszed, akárhányezer extra órát veszel...)

A fönti 2 okból kifolyólag ha nem is fogadom el, bizonyos rációt látok abban, miért nem akarják magukat fölösleges vegzálásnak, piti szőrszálhasogatásnak, nem a lényegre koncentrálásnak kitenni azok, akik 50-esként hajtanak 125-ös gépet. (Pizzafutár gyereket megvágják, mert túl gyorsan megy át a folyosón – naná bazdmeg, ezt csinálja minden nap, ebből él! Mondja már meg nekem valaki, milyen olyan forgalmi helyzetet tudna említeni, ahol az életveszélyt lábletétel nélküli minél lassabb haladással lehet kiküszöbölni!)
A vizsga ugyanis nem a túlélésre tanít, hanem ostoba módon épp az ellenkezőjére; nem a valós élet tapasztalatait kéri számon, hanem buta balett-koreográfiákat, ahol az számít, melyik oldalról kerülöd a bóját, nem pedig az, hogy ki tudod-e kerülni... Persze egyből felvethető lenne a szabályok be nem tartását folytatólagosan eltűrő (vagy adott esetben épp támogató) törvényalkotás/hatóság is, mert ugyebár egyfelől miért 45 kmph a limit, ha lakott területen belül 50 (néhol 70) a sebességhatár, másfelől meg miért kelljen annak rettegnie, aki szabályosan közlekedne; no de ez a téma már végképp túl messzire vezetne (még ha jogos is lenne a felvetés).

A rendszám nélküli magasabb hengerűrtartalmat itt és most csak az ostoba és ehhez képest igenis túlárazott oktatási/vizsgáztatási rendszer szempontjából néztem. Aki mindezt felelősségelkerülési okokból űzi, az nyilván még kevésbé elfogadható, mint a fönti verzió. Épp ezért voltak vegyes érzéseim a Winklerék által nyomott B125-tel kapcsolatban is – az már akár sokkal több embernek lehetne alternatíva, hogy letegye az autót a városban és kétkerekűre váltson, márpedig sokkal több sorok közötti előrehúzás sokkal több lezúzott visszapillantót és megsturcolt dukkózást jelent, természetesen magyaros „felelősségvállalással”...
Ismervén a magyar állam kiváló működését, az se megoldás, hogy akkor legyen mindenkinek rendszám, mert akkor ott vagyunk, ahol a part szakad: ez nem lenne más, mint egy újabb burkolt adónem, csak épp mindenféle illetéknek csúfolnák, és nemhogy több, de kevesebb lenne tőle a két keréken guruló polgár...

Szóval a konklúzióm az, hogy nincs konklúzióm... De az biztos, hogy nem annyira fekete-fehér ez a téma, hogy egyből bűnözőt kelljen kiáltani, vagy legalábbis ne csak az egyik félre, mert pont ugyanilyen bűnöző az is, aki fehér gallért visel és a béna szabályokat alkotja, és az is, aki kretén állampolgárszivatássá degradálja az oktatást/vizsgáztatást. Csak ez utóbbit nehezebb megfogni...
(Védeni nyilván egyiket sem kell.) "

Szólj hozzá!

Címkék: jogosítvány

A bejegyzés trackback címe:

https://etniez.blog.hu/api/trackback/id/tr513070718

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása